ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Przewóz
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: XX/141/2017Drukuj informacjęAkt prawny: XX/141/2017

Szczegóły informacji

XX/141/2017

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XX

Kadencja: VII kadencja

Data wejścia w życie: 21.04.2017 r.

Data podjęcia/podpisania: 2017-03-30

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2017-04-21

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2017 nr pozycja 889, opublikowano dnia: 2017-04-06

Tytuł aktu:

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Przewóz

Treść:

UCHWAŁA NR XX/141/2017
RADY GMINY PRZEWÓZ
Z DNIA 30 MARCA 2017 R.
 
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Przewóz
 
Na podstawie art. 4 ust. 1-2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm. ), art. 40 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żarach, uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Przewóz, który otrzymuje następującą treść:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin utrzymania czystości i porządku, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Przewóz.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Przewóz,
2) przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
 
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3.
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na ich terenie poprzez prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstających
w gospodarstwach domowych, z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:
1) papieru,
2) szkła,
3) tworzyw sztucznych,
4) opakowań wielomateriałowych,
5) metali,
6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
8) zużytych opon,
9) zużytych baterii i akumulatorów,
10) przeterminowanych leków,
11) chemikaliów oraz opakowań po nich,
12) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych i bioodpadów,
13) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
2. Właściciele nieruchomości gromadzą odpady komunalne w pojemnikach lub workach.
3. Nieruchomości zamieszkałe Gmina wyposaża w kosze do gromadzenia odpadów komunalnych. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zaopatrują we własnym zakresie w pojemniki i worki na odpady komunalne.
4. Odpady komunalne zebrane selektywnie, wymienione w ust. 1 od pkt 1 do pkt 13, właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą przekazać również do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Przewozie przy pl. Targowym 3. Regulamin Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie Gminy zawierający podstawowe informacje o jego funkcjonowaniu dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Gminy Przewóz: http://bip.wrota.lubuskie.pl/ugprzewoz/.
5. Właściciele nieruchomości, odpady zebrane selektywnie takie jak: papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal, szkło mogą umieszczać w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki odpadów, ustawionych na terenie Gminy Przewóz.
§ 4.
Wywóz nieczystości ciekłych z nieruchomości powinien odbywać się z taką częstotliwością  aby zapobiec przepełnianiu zbiorników i przelaniu nieczystości na powierzchnię ,nie rzadziej  niż dwa razy w roku.
§ 5.
1. Usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń, w tym liści, systematycznie w miarę występujących potrzeb.
2. Usuwanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika przyległego do nieruchomości należy wykonywać w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów.     Do zapobiegania śliskości dopuszcza się stosowanie piasku, który należy uprzątnąć po ustaniu przyczyny jego zastosowania.
3. Zakazuje się stosowania środków chemicznych oraz soli do usuwania śliskości pośniegowej i gołoledzi na chodnikach, które sąsiadują z pasem zieleni przydrożnej.
4. Zakazuje się zgarniania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię
i z jezdni na chodnik. Dopuszcza się możliwość odgarniania śniegu na pas chodnika graniczący z jezdnią w taki sposób, aby nadmiar śniegu nie spowodował zawężenia chodnika do szerokości mniejszej niż 1 m.
§ 6.
1. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami
i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
2. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, za wiedzą i zgodą właściciela nieruchomości, na powierzchni utwardzonej, w sposób uniemożliwiający przedostanie się ścieków powstających w wyniku tej czynności do wód i gruntu.
3. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi dozwolone są wyłącznie na terenie nieruchomości właściciela w zakresie drobnych napraw pojazdów mechanicznych, związane z bieżącą eksploatacją pojazdów, pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
 
 
§ 7.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości, poza wymienionymi w przepisach odrębnych
i przepisach niniejszego rozdziału, należy w szczególności:
1) przygotowanie do odbioru przez przedsiębiorców, pojemników z zebranymi odpadami
w dniu ustalonym w harmonogramie;
2) zapewnienie bezkolizyjnego dostępu do pojemników pojazdom przedsiębiorcy podczas odbioru odpadów stałych i do opróżniania zbiorników z nieczystościami ciekłymi;
3) niedoprowadzanie do przepełniania zbiorników bezodpływowych;
4) utrzymanie w czystości miejsca ustawienia pojemnika na odpady komunalne.
 
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 8.
1. Do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki, kontenery, worki z folii i kosze na śmieci.
2. Określa się następujące rodzaje pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych:
1) pojemniki metalowe lub plastikowe z zamknięciem
2) pojemniki metalowe lub plastikowe z zamknięciem winny spełniać wymagania Polskich Norm i być przystosowane do obsługi przez specjalistyczne środki transportu.
3. Pojemniki, kontenery i worki do gromadzenia odpadów komunalnych winny wyglądać estetycznie, być trwale i czytelnie oznaczone.
§ 9.
1. Ustala się następujące minimalne pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów na terenie nieruchomości:
1) pojemniki na odpady o pojemności od 80 l do 1100 l;
2) worki o pojemności od 60 l do 120 l;
3) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 100 l;
4) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki w zespołach o pojemności od 120 l do 3500 l;
5) kontenery przeznaczone na odpady budowlane i rozbiórkowe, o pojemności od 2 m3 do
10 m3.
2. Pojemność pojemników powinna być dostosowana na nieruchomościach zamieszkałych do ilości osób korzystających z tych pojemników, a na nieruchomościach niezamieszkałych do ilości odpadów i częstotliwości odbioru odpadów, w taki sposób, aby uniemożliwić przepełnianie pojemnika oraz tak, aby pojemnik można było zawsze swobodnie zamknąć klapą.
3. Na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, przy jej wyposażaniu
w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, uwzględnia się indywidualne potrzeby oraz:
1) średnią ilość odpadów komunalnych zmieszanych wytwarzanych w gospodarstwach domowych przypadająca na jednego mieszkańca na poziomie 20 l przy selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych oraz 30 l przy braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów,
2) liczbę osób korzystających z pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości,
3) częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości.
4. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, przy jej wyposażaniu w pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, uwzględnia średnią tygodniową ilość odpadów komunalnych wytwarzanych    w innych źródłach i wynoszą:
1) w szkołach wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,
2) w przedszkolach - 3 l na każde dziecko i pracownika,
3) w lokalach handlowych - 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu,
4) w lokalach gastronomicznych - 20 l na każde miejsce konsumpcyjne,
5) w hotelach, pensjonatach, itp. - 20 l na każde łóżko,
6) w ulicznych punktach konsumpcji - 80 l na punkt,
7) w zakładach rzemieślniczych, produkcyjnych i usługowych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 110 l na 10 pracowników.
5. Dla poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych, które są zbierane w sposób selektywny, należy stosować pojemniki  w odpowiednich kolorach:
1) zielony, z przeznaczeniem na szkło;
2) niebieski, z przeznaczeniem na papier i tekturę;
3) żółty, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal;
4) czarny, z przeznaczeniem na odpady komunalne ulegające biodegradacji, bioodpady oraz odpady zielone.
6. Pozostałe odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy zbierać do worków bezbarwnych, przeźroczystych, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości.
7. Odpady ulegające biodegradacji, bioodpady oraz odpady zielone powstające i zebrane na terenie nieruchomości powinny być w miarę możliwości kompostowane we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości, przy czym nie może to powodować uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
8. Nieruchomość w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej, na której zamieszkują mieszkańcy i powstają odpady komunalne powinna być wyposażona w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, o pojemności odpowiedniej do ilości wytwarzanych odpadów, nie mniejszej niż wynikająca ze wskaźników określonych w § 9 ust. 3 oraz zdefiniowanej minimalnej wielkości pojemnika, określonej w § 9 ust. 1.
9. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne wyposaża nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych,
o pojemności odpowiedniej do ilości wytwarzanych odpadów, nie mniejszej niż wynikająca ze wskaźników określonych w § 9 ust. 4 oraz zdefiniowanej minimalnej wielkości pojemnika, określonej w § 9 ust. 1.
10. Urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych powinny być umieszczone na terenie nieruchomości, z której te odpady pochodzą i należy je ustawiać w miejscach służących do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z zachowaniem przepisów odrębnych, łatwo dostępnych osobom z nich korzystającym.
11. Pojemniki powinny być ustawione na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
12. W dniu odbioru odpadów pojemniki powinny być ustawione przed posesją, w miejscach łatwo dostępnych dla pracowników przedsiębiorcy, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości. W przydatku braku takiej możliwości, pojemniki i worki należy wystawiać w dniu odbioru na chodnik lub ciąg pieszo-jezdny przed wejściem na teren nieruchomości, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
13. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych nie powinny być przepełniane, aby nie dochodziło do wysypywania się odpadów poza pojemnik.
14. Ustala się warunki utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych:
1) w zakresie stanu sanitarnego - należy utrzymywać w czystości powierzchnie zewnętrzne
i wewnętrzne tak, aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów poprzez ich mycie
i dezynfekcję;
2) w zakresie stanu technicznego - pojemniki powinny być kompletne i nieuszkodzone, wyposażone w koła do przemieszczania, uchwyty ułatwiające ciągnięcie pojemnika oraz uchwyty do mechanizmów załadowczych.
3) w zakresie stanu porządkowego - nie dopuszczać do przepełniania pojemników.
§ 10.
1. Na drogach i w miejscach publicznych odpady gromadzi się w koszach ulicznych.
2. Kosze uliczne powinny być rozmieszczone w pasach dróg publicznych o nasilonym ruchu pieszych, na przystankach komunikacyjnych, przy parkach oraz innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, w taki sposób, aby były ogólnodostępne.
3. Kosze winny być myte i konserwowane po okresie zimowym, w pozostałym okresie
w miarę potrzeb, aby zapewnić ich estetyczny wygląd, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
4. Zabrania się wrzucania do koszy ulicznych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych oraz odpadów będących wynikiem prowadzenia działalności handlowej, produkcyjnej bądź usługowej.
 
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych        z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 11.
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do systematycznego usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości zgodnie z harmonogramem podmiotu odbierającego odpady komunalne, wystawiając pojemniki i worki w określone dni ich odbioru przed własną nieruchomość.
2. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się  niesegregowanych odpadów komunalnych :
1) dwa razy w miesiącu z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej oraz z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielorodzinnej;
2) nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu z terenu pozostałych nieruchomości.
3. Właściciele nieruchomości meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny przekazują przedsiębiorcy z częstotliwością:
1) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej: przynajmniej raz w roku meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
2) z terenu pozostałych nieruchomości - raz w roku.
4. Odpady komunalne wymienione w § 3 ust. 1 od pkt 1 do pkt 13, zgromadzone na terenie nieruchomości zamieszkałych jako selektywnie zebrane, właściciele tych nieruchomości przekazują na bieżąco we własnym zakresie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, zgodnie z jego regulaminem.
5. Częstotliwość opróżniania pojemników ogólnodostępnych do selektywnej zbiórki odpadów - systematycznie nie dopuszczając do przepełnienia pojemników, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu - papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne oraz nie rzadziej niż raz w tygodniu - odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i bioodpady.
6. Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych ustawionych na terenach Gminy przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, placach, przystankach komunikacyjnych, zieleńcach i w parkach dostosowana jest do potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu, nie dopuszczając do przepełnienia koszy.
7. Osady ściekowe z przydomowych oczyszczalni należy usuwać z częstotliwością wynikającą z instrukcji eksploatacji oczyszczalni.
8. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani usuwać nieczystości ciekłe systematycznie, nie dopuszczając do ich przepełnienia.
9. Zanieczyszczenia powstające podczas odbioru, załadunku i transportu odpadów komunalnych usuwają pracownicy przedsiębiorcy.
10. Odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych wykonuje przedsiębiorca wskazany przez Wójta Gminy Przewóz.
 
 
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12.
1. Należy dążyć do :
1) ograniczenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych,
2) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów.
2. Funkcjonowanie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych powinno zapewnić:
1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych w strumieniach odpadów komunalnych,
3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
 
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
 
 
§ 13.
1. Właściciele i opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego, a zwłaszcza spoczynku nocnego.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru poza miejscem ich stałego utrzymywania.
3. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:
1) prowadzenia psa rasy agresywnej na smyczy w taki sposób, aby zapewnić pełną nad nim kontrolę, a psu rasy uznawanej za agresywną lub zagrażającemu otoczeniu do nałożenia kagańca ,przy czym taki pies może być prowadzony wyłącznie przez osobę pełnoletnią,
2) nie wprowadzania zwierząt na teren placów zabaw i gier, piaskownic dla dzieci, kąpielisk, boisk szkolnych oraz terenów zielonych i sportowych położonych na obszarze posesji będących w zarządzie szkół, przedszkoli i żłobków, a także do budynków użyteczności publicznej i obsługi ludności, w szczególności do urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół i placówek wychowawczych, placówek kulturalno-oświatowych, placówek handlowych lub gastronomicznych, za wyjątkiem imprez organizowanych
z udziałem zwierząt,
3) niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w miejscach publicznych takich jak: parki, chodniki, ulice, skwery, zieleńce, itp.
4. Przepisy ust. 3 nie dotyczą osób niewidomych, korzystających z psów przewodników, osób niepełnosprawnych z tytułu wady wzroku lub narządu ruchu w stopniu znacznym.
 
§ 14.
Utrzymujący zwierzęta egzotyczne, w szczególności pajęczaki, gady, płazy, ptaki w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się
z pomieszczenia.
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej
 
§ 15.
1. Dopuszcza się utrzymywanie drobnych zwierząt gospodarskich w celach zaspokojenia własnych potrzeb.
  1. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonych nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości.
  2. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób nie powodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.
  3. Chów zwierząt gospodarskich powinien być prowadzony:
  1. w sposób nie pogarszający warunków zdrowotnych ludzi,
  2. nie powodujący zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi,
  3. w sposób nie powodujący zanieczyszczania powietrza, gleby i wody.
  1. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku.
 
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 16.
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji w obrębie swojej nieruchomości.
2. Na terenie Gminy obowiązkowej deratyzacji podlegają:
1) tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi, przemysłowymi, gospodarczymi
i inwentarskimi,
2) budynki mieszkalne w zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej i zagrodowej,
3) pomieszczenia przynależne do budynków wymienionych w pkt 2, tj. piwnice, pomieszczenia gospodarcze, budynki inwentarskie,
4) tereny obiektów produkcyjnych i usługowych, w tym sklepy, lokale gastronomiczne, warsztaty,
5) budynki jednostek oświaty,
6) obiekty służby zdrowia,
7) obiekty organów administracji i instytucji.
3. Deratyzacja na obszarach, o których mowa w ust. 2 przeprowadzana będzie dwa raz w roku w następujących terminach:
1) od 15 kwietnia do 30 kwietnia,
2) od 15 września do 30 września.
 
Rozdział 9.
Przepisy końcowe
§ 17.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Przewóz.
 
§ 18.
Traci moc Uchwała Nr XVII/117/2016 Rady Gminy Przewóz z dnia 15 grudnia 2016r.
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Przewóz.
 
§ 19.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 
« powrót do poprzedniej strony