Protokoły sesji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
14 grudzień 2011 Sesja XI z dn. 21.10.2011r.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-13 11:42:37 przez Zasilenie Danymi, informacja należąca do archiwum
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
Protokół z XI sesji
Rady Gminy w Przewozie
w dniu 21 października 2011
Pkt 1. Otwarcie obrad XI sesji Rady Gminy Przewóz.
Przewodnicząca rozpoczęła posiedzenie o godzinie 10.03. Następnie przywitała przybyłych
radnych oraz zaproszonych gości. Na sesję przybyło 15 radnych, co stanowiło kworum, aby
decyzje i uchwały podejmowane na sesji były prawomocne.
Pkt 2. Uchwalenie porządku obrad XI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca zapytała czy ktoś z zebranych chciałby coś wnieść do porządku obrad. Jedynie Pan
Wójt poprosił o zmiany, a mianowicie o wykreślenie z porządku obrad uchwały w sprawie
likwidacji samorządowego zakładu budżetowego Zakład Gospodarki Komunalnej w Przewozie
w celu przekształcenia w jednostkę budżetową oraz Wójt poprosił o dopisanie do porządku obrad
jeszcze jednej uchwały w sprawie zatwierdzenia zmienionego Planu Odnowy Miejscowości
Straszów. W związku z brakiem dalszych propozycji zmian przewodnicząca zarządziła głosowanie.
Za przyjęciem porządku obrad ze zmianami głosowało 15 radnych. Porządek obrad został przyjęty
jednogłośnie.
Pkt 3. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca poinformowała, że na sali wyłożony został protokół z X sesji i zarządziła
głosowanie nad protokołem. Za przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych, przeciw 0, wstrzymało
się 0. Protokół z X sesji został przyjęty jednogłośnie.
Pkt 4. Wnioski i interpelacje.
Przewodnicząca poprosiła radnych o składanie wniosków i interpelacji.
Jako pierwszy zabrał głos radny Dyba. Zapytał on na jakim etapie jest sprawa internetu w Sanicach,
a także co z pracami oczyszczającymi na potoku w Sanicach. Bo ludzie byli coś robili, ale to jest
nie dokładne i nie dokończone zdaniem radnego.
Radny Staniek zgłosił, że należałoby przyciąć gałęzie drzew przy lampach, które są usytuowane
przy domach pana Marcinków i pana Kordeusza oraz na wniosek mieszkańców prosi
o zamontowanie lampy przy posesji pana Maksimów.
Radna Rzymska wniosła ustnie jak również na piśmie o założenie w Przewozie bankomatu.
Radny Dawidowicz zgłosił, że występował już z wnioskiem o wycięcie krzaków przy drodze
powiatowej w miejscowości Mielno, pismo ze Starostwa Powiatowego otrzymał, że krzaki zostaną
wycięte, ale niestety do dziś nikt się za to nie zabrał.
Radna Bruź zapytała co z naprawą mostka na drodze powiatowej w Dobrzyniu. Pan Wójt od razu
odpowiedział, żeby radna złożyła wniosek pisemny. Pani Bruź zastosowała się do tego. Złożony
został też drugi wniosek także pisemny przez radną Bruź, w sprawie wycięcia drzewa znajdującego
się na działce nr 115/1 w Sanicach.
Następnie radna Graczyk wniosła ustnie jak i również złożyła wniosek pisemny w sprawie
wyrównania nawierzchni drogi powiatowej w Przewozie znajdującej się przy GOK-u poprzez
podniesienie kostki brukowej.
Radna Głowacka wnioskowała ustnie o interwencję u władz PKS-u w Żarach, aby w godzinach
rannych, tj. między godzinami 6.00, a 7.00 były puszczane większe autobusy szkolne do Żar
bo uczniowie się nie mieszczą.
Radni Pankowska i Klisowski złożyli wspólny wniosek pisemny w sprawie postawienia
drogowskazu na Jamno w miejscowości Lipna na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 350 z drogą
gminną w Lipnej.
Na tym zakończono zgłaszanie wniosków i Przewodnicząca zamknęła pkt 4.
Pkt 5. Informacja z działalności Wójta Gminy
Przewodnicząca poprosiła Wójta o przedstawienie informacji z działalności za okres od 8 września
do 20 października 2011r.
Wójt przedstawił przygotowaną informacji. Nie było pytań ze strony radnych odnośnie tejże
informacji (informacja w załączeniu).
Pkt 6. Sprawozdanie o stanie oświaty i przygotowanie szkół do roku szkolnego.
Przewodnicząca powitała zaproszonych na obrady dyrektorów szkół z terenu gminy.
Jako pierwsza sprawozdanie przedstawiła pani dyrektor Szkoły Podstawowej w Lipnej
(sprawozdanie w załączeniu).
Następnie ze stanem oświaty dotyczącej danej placówki szkolnej zapoznała radnych pani dyrektor
ze Szkoły Podstawowej w Piotrowie (sprawozdanie w załączeniu).
Jako ostatni przedstawił sprawozdanie pan dyrektor Zespołu Szkół w Przewozie (sprawozdanie
w załączeniu).
Przewodnicząca podziękowała dyrektorom za przygotowanie wyczerpujących informacji
i poprosiła radnych o pytania.
Radny Dyba zapytał o powtórzenie ilu jest uczniów w Szkole Podstawowej w Piotrowie oraz jakie
miejscowości z terenu gminy podlegają pod tą szkołę. Pani dyrektor odpowiedziała radnemu,
że szkoła liczy 48 uczniów, a zakres terytorialny rozciąga się na 5 miejscowości, są to: Piotrów,
Mielno, Dąbrowa Łużycka, Włochów i Dobrochów.
Radna Bruź zapytała dlaczego przedstawione wyniki z egzaminów są tak niskie. Pan dyrektor
odpowiedział, że to jest przyczyną wielu czynników, ale przede wszystkim zależy to od motywacji
uczniów. Poza przy ostatnich egzaminach wyniki były tak niskie nie tylko u nas, ale też w całym
kraju.
Radna Rzymska zapytała, z jakich szkół są uczniowie z najwyższymi wynikami, czy są to
uczniowie szkoły w Przewozie, czy może ktoś jest ze szkoły w Lipnej lub z Piotrowa.
Dyrektor odpowiedział, że niestety, ale nie ma takiego rozróżnienia.
Rady Dyba zapytał, czy ci uczniowie z najlepszymi wynikami mają jakieś nagrody czy
wyróżnienia? Dyrektor Zespołu Szkół w Przewozie odpowiedział, że jak najbardziej. Są uczniowie,
którzy otrzymali stypendium Marszałka Województwa, ale także są zawsze nagrody za osiągnięcia
w sporcie i nagrody książkowe na zakończenie roku.
Padło pytanie odnośnie remontu dachu na Szkole Podstawowej w Lipnej. Pan Wójt odpowiedział
od razu, że dwie rodziny, które mieszkają w tym budynku po prostu nie wyrażają zgody na ten
remont. I będzie on możliwy dopiero wtedy gdy stan dachu będzie już w tak kiepskim stanie,
że będzie o n zagrażał życiu i zdrowiu.
Pani dyrektor ze Szkoły Podstawowej w Piotrowie zwróciła się w obecności radnych do dyrektora
Zespołu Szkół z prośbą, aby były przekazywane jej informacje na temat uczniów, którzy
przechodzą z jej szkoły do szkoły w Przewozie, np. jakie mają braki, jakie jest ich zachowanie.
Pan dyrektor szkoły w Przewozie obiecał zorganizować współpracę.
Pani przewodnicząca podziękowała dyrektorom za przygotowanie i przedstawienie sprawozdań.
Przewodnicząca powitała przybyłą na obrady panią redaktor z gazety Regionalnej. Poprosiła
radnych o pytania jeżeli takowe mają. Rada Śledź zapytała dlaczego nie publikują naszych
artykułów nawet wtedy gdy sami przesyłamy im materiały np. z różnych uroczystości. Pani
z Regionalnej odpowiedział, że to zależy przede wszystkim od dnia w którym zostaną wysłane takie
materiały. Ponieważ mogą one dotrzeć do redakcji za późno, tzn. wtedy gdy numer jest już gotowy
do druku.
Więcej pytań ze strony radnych nie było.
Przewodnicząca zarządziła 10 min. przerwę.
Pkt 7. Sprawozdanie z analizy oświadczeń majątkowych.
Przewodnicząca odczytała przygotowaną analizę z oświadczeń majątkowych złożonych przez
radnych (analiza w załączeniu). Następnie poprosiła radnych o zwrócenie uwagi na wskazane
błędny oraz uwzględnienie ich przy kolejnym składaniu oświadczeń majątkowych.
Radny Staniek miał kilka pytań odnośnie swoich błędów w oświadczeniu lecz po krótkiej dyskusji
z Przewodniczącą otrzymał wyjaśnienia.
W następnej kolejności Sekretarz Gminy przedstawił analizę złożonych przez Przewodniczącą
i Wójta oświadczeń majątkowych, nadesłaną przez Wojewodę Lubuskiego (pismo w załączeniu).
Później Sekretarz odczytał, sprawozdanie z analizy oświadczeń majątkowych sekretarza, skarbnika
i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (w załączeniu). Pytań do powyższego nie było.
W związku z tym Przewodnicząca zamknęła punkt 7.
Radny Bąk opuścił salę.
Pkt 8. Informacja z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2011r.
W związku z tym, że analiza informacji z wykonania budżetu była omawiana na każdym
z posiedzeń komisji i radni byli już z nią zapoznani, Przewodnicząca poprosiła od razu Sekretarza
Gminy o odczytanie opinii wydanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Odczytana opinia była
pozytywna w odniesieniu do złożonej analizy z wykonania budżetu.
Pytań do powyższego nie było, w związku z tym Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad
informacją z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2011r. Za przyjęciem informacji głosowało 14
radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0.
Pkt 9. Wybór ławników
Sekretarz odczytała opinię Zespołu w sprawie zgłaszania kandydatów na ławników sporządzona
w dniu 19 października 2011r. (załączono do protokołu). Następnie Przewodnicząca zarządziła
wybór Komisji Skrutacyjnej. Poprosiła o zgłaszanie kandydatur. W związku z tym, że nikogo nie
zgłoszono Przewodnicząca zaproponowała troje z radnych: Grażyna Michalak, Stefania Głowacka
i Tadeusz Dyba, którzy to wyrazili zgodę. Za przyjęciem członków Komisji Skrutacyjnej głosowało
12 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 2. Następnie Komisja wybrała przewodniczącego. Tadeusz
Dyba wyraził zgodę. Komisja przegłosowała kandydaturę Przewodniczącego gdzie oddano 2 głosy
za, wstrzymało się 1.
Komisja przeprowadziła wybory na ławników. Rozdała karty do głosowania, a następnie zebrała
oddane głosy. Przewodniczący odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzonych
wyborów na ławników. Z powyższego protokołu wynikało, że za przyjęciem kandydatury pani
Małgorzaty Szczepańskiej na ławnika do Sądu Rejonowego w Żarach głosowało 14 radnych,
przeciw 0.
Następnie Sekretarz omówił uchwałę w sprawie stwierdzenia wyboru ławników do Sądu
Rejonowego w Żarach. Pytań do powyższego nie było, więc Przewodnicząca zarządziła
głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała
została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr XI/52/2011.
Salę opuściła radna Michalak.
Pkt 10. Podjęcie uchwał.
Przewodnicząca poprosiła o przedstawienie projektów uchwał.
Jako pierwszy został przedstawiony projekt w sprawie zmiany uchwały Nr IV/15/2010 Rady Gminy
w Przewozie z dnia 29 grudnia 2010r. w sprawie budżetu Gminy Przewóz na 2011 r. Powyższy
projekt uchwały przedstawił pan Wójt. Nie było pytań ze strony radnych więc Przewodnicząca
zarządziła głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, przeciw 0,
wstrzymało się 0. Uchwała została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr XI/53/2011.
Następny projekt uchwały dotyczył udzielenia odpowiedzi na skargę. Wójt omówił projekt,
ale o bliższe przedstawienie sprawy poprosił obecnego na obradach mecenasa. Pan Ardelli wyjaśnił
radnym jakie zastosował środki oraz w jakim kierunku ma iść ta sprawa żeby zakończyło się to
pozytywnie dla gminy. Pytań nie było. Przewodnicząca zarządziła głosowanie. Za przyjęciem
projektu uchwały głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała została przyjęta
jednogłośnie i otrzymała Nr XI/54/2011.
Kolejne projekty dotyczyły uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży
lokali mieszkalnych mieszczących się w Przewozie przy ulicy Kolejowej 7.
Wójt omówił każdy z projektów. I prosił o pytania od radnych.
Radny Dyba zapytał jakie są kwoty wyjściowe przy każdym lokalu. Obecny na obradach
kierownik Referatu Gospodarki Urzędu Gminy, poproszony przez Wójta podał konkretne kwoty
przy każdym lokalu.
Przewodnicząca zapytała co z działką przy tym budynku. Wójt odpowiedział, że działka
została proporcjonalnie podzielona pomiędzy osoby, które mogą kupić mieszkania.
Radna Śledź zapytała gdzie prowadzi droga wewnętrzna tej nieruchomości, bo wie,
że takowa jest. Wójt odpowiedział, że do innych posesji.
Radny Lisiecki zapytał skąd w ogóle wiadomo, że ta bonifikata ma wynosić 50%.
Kierownik Referatu Gospodarki i pan Ardelli - adwokat wyjaśnili, że to jest tylko propozycja więc
radni mogą także wnosić inne wysokości tej bonifikaty.
Radna Rzymska zapytał czy w innych gminach są zbliżone wysokości tych bonifikat do
naszych? Mecenas odpowiedział, że przeważnie są one zbliżone lecz mają też miejsce zupełnie inne
bo to ustala Rada Gminy.
Pan Ardelli - adwokat zwrócił się do radnych, że jeżeli mają jakieś inne propozycje na ulgi
to jak najbardziej mogą je zgłaszać.
Radny Dyba zapytał jeszcze co z potocznie zwaną przez mieszkańców tego domu „pralnią”.
Kierownik Referatu Gospodarki odpowiedział, że część tej działki zostanie włączona do działki pod
budynek, pozostał zostanie przygotowana do przetargu.
Następnie Przewodnicząca zarządziła głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały
w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego na
rzecz najemcy (Przewóz, ul. Kolejowa 7/1) głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta
jednogłośnie i otrzymała Nr XI/55/2011.
Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży
lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy (Przewóz, ul. Kolejowa 7/2). Za przyjęciem projektu
głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała Nr XI/56/2011.
Następny projekt uchwały dotyczył także wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny
sprzedaży lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy (Przewóz, ul. Kolejowa 7/3). Za przyjęciem
projektu głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała została podjęta jednogłośnie
i otrzymała Nr XI/57/2011.
Kolejny projekt również dotyczył wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży
lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy (Przewóz, ul. Kolejowa 7/4). Za przyjęciem projektu
głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała Nr XI/58/2011.
Wójt odczytał kolejny projekt uchwały podobnie jak wyżej dotyczył on wyrażenia zgody na
udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy (Przewóz,
ul. Kolejowa 7/5). Za przyjęciem projektu głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta
jednogłośnie i otrzymała Nr XI/59/2011.
Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży
lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy (Przewóz, ul. Kolejowa 7/6). Za przyjęciem projektu
głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała została podjęta jednogłośnie
i otrzymała Nr XI/60/2011.
Następnie Wójt omówił ostatni już projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmienionego Planu
Odnowy Miejscowości Straszów. Wyjaśnił dlaczego trzeba był składać poprawki do wniosku. Pytań
nie był. Za przyjęciem projektu głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała
przyjęta jednogłośnie otrzymała Nr XI/61/2011.
Przewodnicząca zamknęła punkt 10.
Pkt 11. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
Przewodnicząca zadecydowała, że najpierw zostaną przegłosowane pisemne wnioski złożone przez
radnych. Jako pierwszy przegłosowano wniosek złożony wspólnie przez radną Pankowską
i radnego Klisowskiego. Dotyczył on postawienia drogowskazu na Jamno w miejscowości Lipna.
Za przyjęciem głosowało 13 radnych. Przyjęto wniosek jednogłośnie. Kolejny wniosek złożyła
radna Bruź o wycięcie drzewa na działce nr 115/1 w Sanicach. Za przyjęciem głosowało 13
radnych, przecie 0, wstrzymało się 0. Radna Bruź złożyła również drugi wniosek dotyczący
ponaglenia w sprawie remontu mostku w miejscowości Dobrzyń na drodze powiatowej. Za
przyjęciem głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Kolejny wniosek złożony został
przez radną Rzymską, dotyczył on zainstalowania w Przewozie bankomatu. Za przyjęciem
głosowało 13 radnych. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Ostatni z wniosków złożyła
Przewodnicząca, a dotyczył on wyrównania nawierzchni drogi powiatowej w Przewozie
znajdującej się przy GOK-u. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0.
Następnie Wójt rozpoczął odpowiadać na zadanie wcześniej pytania. W sprawie internetu
w Sanicach to na razie nic nie wiadomo ponieważ żadna firma nie chce się konkretnie zobligować,
wszyscy odpisują, że może w przyszłości się podejmą. Na to radny Staniek zaproponował aby na
następną sesję zaprosić pana Lewandowskiego z „Net-Pol”, może coś ciekawego zaproponuje. Wójt
powiedział, że to dobry pomysł. Radna Bruź zapytała jeszcze co z projektem budowy przejścia
granicznego w Sobolicach. Wójt odpowiedział, że na daną chwilę ta sprawa została wstrzymana.
Radny Dyba zaproponował, aby na następną sesje zaprosić Starostę i radnych powiatu z naszych
terenów. Wójt poparł ten pomysł. Przewodnicząca poprosiła tylko, że jak już zaprosimy kogoś to
żeby radni przygotowali sobie wcześniej pytania jakie chcieliby zadać. Odnośnie zadanego
wcześniej pytania przez radnego Staniek Wójt odpowiedział, że przycięciem gałęzi przy lampach
powinna się zająć energetyka, ale na działkach gminnych robi to ZGK. W sprawie naprawy mostku
w miejscowości Dobrzyń Wójt odpowiedział, że jeszcze raz wyślemy pisma do powiatu. W sprawie
przepełnionych autobusów to nic nie możemy zrobić oprócz porozmawiania z władzami PKS-u.
Bo to oni sami dysponują swoimi autobusami i my nie mamy na to wpływu. Radna Głowacka
spytała jeszcze czy autobus szkolny z jeżdżący po terenie gminy będzie zabierał ludzi z Dąbrowy
Łużyckiej np. do lekarza. Wójt odpowiedział, że tak, ale tylko osoby starsze, młodzież nie.
W sprawie czyszczenia potoku w Sanicach to my nawet nic nie wiemy bo nam nikt tego nie
zgłaszał. Trzeba byłoby zadzwonić do melioracji. W związku z tym, że Wójt dysponował numerem
telefonu do osoby, która była odpowiedzialna za te prace, zadzwonił. Z osobą tą rozmawiała radna
Bruź, przekazała swoje zastrzeżenia, a po zakończonej rozmowie poinformował, że osoby
kompetentne osoby zjawią się w Sanicach i to sprawdzą. Więcej wniosków ani pytań nie było więc
zamknięto punkt 11.
Pkt 12. Sprawy różne.
Radny Klisowski zapytał czy Wójt wie jak wygląda sprawa projektu w sprawie remontu świetlicy
w Lipnej. Wójt odpowiedział, że sprawa jest w toku. Wniosek na świetlice poszedł już do oceny
i na samochód strażacki też. Radna Głowacka zapytał co ze starą świetlicą w Piotrowie bo grozi ten
budynek zawaleniem. Wójt powiedział, że jak nie znajdzie się kupiec to pójdzie on do rozbiórki.
Radny Klisowski zapytał kiedy w Lipnej będzie postawiony nowy przystanek. Wójt odpowiedział,
że na razie stawia przystanki w innych miejscowościach bo były pierwsze w kolejce więc trzeba
czekać. Radny Dyba korzystając z okazji podziękował wszystkim za pomoc w zorganizowaniu
„Święta Grzyba w Sobolicach.
Następnie radny Dawidowicz odczytał pismo przysłane przez Wspólnotę Mieszkaniową
„Nasz Dom” z Piotrowa. Jest to propozycja spłaty zadłużenia przez Wspólnotę poprzez wykupienie
przez Gminę jednego z mieszkań. Zapytano Wójta co o tym myśli. Wójt odpowiedział, że bierze to
pod uwagę. A nawet ma już propozycję. Myśli o kupnie tego mieszkania, a sprzedaży tego które
mamy już w Piotrowie. Radna Mroczko zapytała co z punktem pogotowia ratunkowego
w Drozdowie. Wójt powiedział, że były wysyłane pisma w tej sprawie, ale niestety NFZ nie ma
pieniędzy i tego punktu nie będzie.
Następnie Przewodnicząca odczytała pismo od Klubu Karate Kontra w sprawie
dofinansowania zakupu maty do ćwiczeń tatami. Przewodnicząca i Wójt opowiedzieli się za tym
dofinansowaniem. Pozostali radni również poparli.
Radna Bruź wspomniała jeszcze, że najeżałoby postawić przy cmentarzach Toi Toi w czasie
świąt. Wójt powiedział, że oczywiście będą.
Obecny na obradach Kierownik ZGK zabrał głos i przedstawił aktualne koszty korzystania
z cmentarzy komunalnych. Poprosił także radnych aby zastanowili się czy będą chcieli od
przyszłego roku wnieść jakieś zmiany.
Przewodnicząca poprosiła jeszcze o pytania. Nie było pytań.
Pkt.13 Zamknięcie obrad XI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca zakończyła obrady XI sesji Rady Gminy w Przewozie o godzinie 13.26.
Protokołowała Magdalena Konarska