ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Przewóz
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut Zakładu Gospodarki Komunalnej w Przewozie

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-13 12:48:31 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Statut

Zakładu Gospodarki Komunalnej

w Przewozie

 

ustalony uchwałą Nr XXXIX/205/97 Rady Gminy w Przewozie z dnia 24 czerwca 1997 r.

(tekst ujednolicony z uwzględnieniem zmian dokonanych uchwałą Nr XLI/217/97 z dnia 29.08.1997 r. i uchwałą Nr II/17/2002 z dnia 06.12.2002 r.)

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

Zakład Budżetowy „Zakład Gospodarki Komunalnej”, zwany w dalszej części Statutu „Zakładem”, jest zakładem budżetowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

 

§ 2.

 

Zakład działa na podstawie uchwały Rady Gminy w Przewozie, niniejszego Statutu oraz innych przepisów.

 

§ 3.

 

  1. Zakład działa na obszarze Gminy Przewóz.

  2. Siedzibą Zakładu jest miejscowość Przewóz przy pl. Targowym 3.

 

§ 4.

 

  1. W swojej działalności Zakład jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową.

  2. Zakład podlega Wójtowi Gminy w Przewozie.

 

§ 5.

 

Zakład używa na tablicach, wywieszkach, pieczątkach, formularzach, ogłoszeniach oraz korespondencji nazwy Zakład Gospodarki Komunalnej w Przewozie.

 

 

Rozdział II

Cel i przedmiot działania

 

§ 6.

 

Zakład realizuje zadania gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

 

 

§ 7.

 

  1. Do zakresu działania należy:

  1. eksploatacja, remonty i administracja budynków mieszkalnych i obiektów targowiska,

  2. odśnieżanie, usuwanie gołoledzi na chodnikach i jezdniach przed administrowanymi budynkami i halami targowymi oraz utrzymanie zieleni,

  3. zaopatrzenie miejscowości gminy i targowiska w wodę,

  4. oczyszczanie miejscowości gminy i targowiska,

  5. utrzymanie i konserwacja cmentarzy,

  6. usługi cmentarne i pogrzebowe,

  7. utrzymanie boisk,

  8. ogrzewanie budynków mieszkalnych i innych obiektów komunalnych,

  9. odprowadzanie ścieków i eksploatacja sieci wód burzowych,

  10. konserwacja transformatora, oświetlenia ulicznego i na targowisku,

  11. utrzymanie dróg gminnych,

  12. utrzymanie przystanków PKS,

  13. zarządzanie obiektami budowlanymi gminy,

  14. pobór opłaty targowej,

  15. pobór opłaty parkingowej,

  16. pobór czynszu dzierżawnego za grunty dzierżawione na Targowisku Gminnym.

  1. Zadania wyszczególnione w ust. 1 Zakład realizuje w oparciu o obowiązujące przepisy powiązane z wynikiem finansowym.

  2. Dochody z opłat targowych, opłaty parkingowej i czynszu dzierżawnego są dochodami własnymi Gminy. Za pobór opłaty targowej Zakład otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne zgodnie z odrębną uchwałą Rady Gminy.

 

Rozdział III

Organizacja Zakładu

 

§ 8.

 

Na czele Zakładu stoi Kierownik.

 

§ 9.

 

  1. Kierownik kieruje całokształtem działalności Zakładu oraz sprawami prawidłowej realizacji jego zadań.

  2. Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy.

  3. Kierownik działa jednoosobowo w granicach prawa przewidzianego dla tego typu zakładów.

 

§ 10.

 

Organizacja wewnętrzna Zakładu, podział zadań pomiędzy komórki organizacyjne, zakresy uprawnień i odpowiedzialności określa regulamin organizacyjny ustalony przez Kierownika a zatwierdzony przez Wójta Gminy.

 

 

 

§ 11.

 

Zakład realizuje swoje przedsięwzięcia w oparciu o roczny program swojej działalności, który Kierownik przedstawia do zatwierdzenia Wójtowi Gminy.

 

§ 12.

 

  1. Czynności prawne związane ze stosunkiem pracy pracowników Zakładu wykonuje Kierownik.

  2. Pracownicy Zakładu podlegają bezpośrednio Kierownikowi Zakładu.

 

Rozdział IV

Gospodarka finansowa

 

§ 13.

 

Działalność Zakładu jest finansowana z dochodów własnej działalności oraz dotowana z budżetu Gminy.

 

§ 14.

 

Majątek Zakładu stanowi mienie komunalne Gminy oraz sprzęt zakupiony w trakcie funkcjonowania Zakładu.

 

§ 15.

 

  1. Podstawą działalności finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy Zakładu przyjęty przez Wójta Gminy i uchwalony przez Radę Gminy.

  2. Zakład tworzy fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.

  3. Rozliczenie z budżetem gminy następuje w terminach comiesięcznych.

 

§ 16.

 

  1. W zakresie działalności gospodarczej Zakład kieruje się zasadami rachunku ekonomicznego.

  2. Księgowość Zakładu prowadzona jest zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości.

 

§ 17.

 

  1. Do dokonania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Zakładu uprawniony jest Kierownik lub inny upoważniony na piśmie pracownik.

  2. Jeżeli czynności prawne, o których mowa w ust. 1, obejmują rozporządzenie prawem lub mogą spowodować powstanie zobowiązań majątkowych do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie:

  1. Kierownika i Głównego Księgowego lub

  2. dwóch pełnomocników ustanowionych na piśmie przez Kierownika.

 

 

 

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

§ 18.

 

  1. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

  2. Likwidacja Zakładu może nastąpić na podstawie uchwały Rady Gminy.

  3. Majątek pozostały po likwidacji Zakładu zostanie zagospodarowany na zasadach określonych przez Radę Gminy.

 

 

 

Regulamin organizacyjny

Zakładu Gospodarki Komunalnej w Przewozie

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne.

 

§ 1.

 

Regulamin organizacyjny określa:

  1. szczegółowy zakres działalności i zasady funkcjonowania Zakładu,

  2. schemat i strukturę organizacyjną Zakładu,

  3. status pracownika, jego kompetencje i zakres działania.

 

§ 2.

 

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Zakładzie – należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Komunalnej w Przewozie przy Pl. Targowym 3,

  2. Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika Zakładu,

  3. Pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika Zakładu,

  4. Instrukcji kancelaryjnej – należy przez to rozumieć instrukcję wprowadzoną rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1319),

  5. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

  6. Kodeksie pracy - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.),

  7. Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin organizacyjny Zakładu Gospodarki Komunalnej w Przewozie.

 

§ 3.

 

Regulamin zatwierdza Wójt Gminy Przewóz na podstawie upoważnienia Rady Gminy w Przewozie.

 

§ 4.

 

  1. Kierownictwo nad Zakładem sprawuje Kierownik.

  2. Kierownik w ramach kompetencji własnych może upoważnić pracownika Zakładu do wydawania decyzji administracyjnych, a także podpisywania pism wychodzących z Zakładu.

  3. Pełnomocnictwo, o którym mowa w ust. 2, może mieć charakter stały lub jednorazowy.

 

 

Rozdział II

Zakres działania i zasady funkcjonowania Zakładu.

 

§ 5.

 

Zakład realizuje zadania własne Gminy Przewóz określone ustawami, Statutem Gminy przewóz, uchwałami Rady Gminy w Przewozie, decyzjami lub postanowieniami organów Rady Gminy, zarządzeniami Wójta Gminy Przewóz zgodnie z właściwością.

 

§ 6.

 

  1. Funkcjonowanie Zakładu opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności oraz indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

  2. W zakresie działalności merytorycznej oraz pod względem organizacyjnym Dział Administracji i dozoru oraz Dział Techniczny podlegają Kierownikowi.

 

§ 7.

 

  1. Przy wykonywaniu zadań ustawowych i statutowych Zakład posługuje się pieczęcią nagłówkową, tablicami identyfikacyjnymi i informacyjnymi.

  2. Kierownik jest odpowiedzialny za zlecanie ich wykonania, umieszczanie na dokumentach Zakładu, blankietach korespondencyjnych i budynkach Zakładu.

 

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna Zakładu

 

§ 8.

 

1. Strukturę organizacyjną Zakładu stanowią:

  1. Kierownik,

  2. komórki organizacyjne Zakładu:

  1. Dział Administracji i dozoru,

  2. Dział Techniczny.

  1. W skład Działu Administracji i dozoru wchodzą następujące stanowiska:

  1. Główny księgowy,

  2. Specjalista-administrator,

  3. Księgowy-kasjer,

  4. Stanowisko ds. płac,

  5. Szef zmiany dozorców,

  6. Dozorca,

  7. Sprzedawca biletów.

  1. W skład Działu Technicznego wchodzą następujące stanowiska:

  1. Brygadzista- elektryk,

  2. Konserwator maszyn i urządzeń,

  3. Mechanik-kierowca,

  4. Ślusarz-spawacz,

  5. Murarz-tynkarz,

  6. Pracownik gospodarczy.

  1. Schemat organizacyjny Zakładu:

Rozdział IV

Status pracownika, kompetencje i zakres działania

 

§ 9.

 

  1. Kierownik powoływany przez Wójta Gminy działa na podstawie udzielonego przez Wójta Gminy pełnomocnictwa.

  2. Wójt Gminy ustala Kierownikowi wynagrodzenie oraz reguluje inne świadczenia związane ze stosunkiem pracy.

  3. Do zakresu działania i kompetencji Kierownika należy:

  1. kierowanie Zakładem,

  2. reprezentowanie Zakładu na zewnątrz,

  3. wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej,

  4. podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu mieniem Zakładu,

  5. przedkładanie projektów uchwał Rady Gminy i projektów zarządzeń Wójta Gminy Wójtowi Gminy,

  6. realizowanie polityki kadrowej Zakładu,

  7. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Zakładu,

  8. ustalanie i zatwierdzanie zakresów czynności, odpowiedzialności i kompetencji pracownika Zakładu,

  9. rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami,

  10. wykonywanie planu finansowego Zakładu,

  11. wydawanie zarządzeń wewnętrznych wprowadzających w życie instrukcje wewnętrzne, okólniki i regulaminy,

  12. inne zadania wynikające z aktów, o których mowa w § 5.

 

§ 10.

 

Dział Administracji i dozoru wykonuje następujące zadania:

  1. egzekwowanie uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta Gminy dotyczących Zakładu,

  2. prowadzenie spraw kadrowych i bhp,

  3. administrowanie powierzonymi nieruchomościami Gminy Przewóz,

  4. prowadzenie ochrony powierzonych obiektów,

  5. prowadzenie dokumentacji finansowo – księgowej Zakładu oraz dokonywanie rozliczeń z Urzędem Gminy,

  6. realizacja kredytów na zakup materiałów i mienia Zakładu,

  7. prowadzenie bieżących rozliczeń i regulowanie zobowiązań dla instytucji świadczących usługi na rzecz Zakładu,

  8. opracowywanie projektów zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk,

  9. informowanie Kierownika o konieczności dokonania zmian organizacyjnych lub personalnych,

  10. opracowywanie projektów regulaminów, okólników i instrukcji dotyczących właściwego funkcjonowania Zakładu,

  11. planowanie wydatków materiałowo-biurowych niezbędnych do utrzymania ciągłości Zakładu,

  12. dokonywanie zakupów usług, materiałów i środków niezbędnych do funkcjonowania Zakładu, w trybie ustalonym w ustawie o zamówieniach publicznych,

  13. utrzymanie właściwego wyglądu budynków Zakładu planując na ten cel odpowiednie środki finansowe i wydatkując je w trybie określonym w pkt 12,

  14. kontrola, rozdział i weryfikacja pism i dokumentów wchodzących i wychodzących z Zakładu,

  15. nadzór nad aktami spraw prowadzonych przez Zakład, ich właściwą rejestrację zgodną z Instrukcją kancelaryjną,

  16. realizacja zadań wynikających z przepisów prawa ochrony środowiska, a w szczególności:

  1. zlecanie badań wody pobieranej ze studni głębinowych w celu zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę,

  2. zlecanie badań wody odprowadzanej do środowiska z oczyszczalni ścieków z godnie z pozwoleniami wodno-prawnymi,

  3. prowadzenie ewidencji odpadów niebezpiecznych,

  4. przekazywanie odpadów niebezpiecznych do właściwych zakładów,

  1. organizowanie i przygotowywanie kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Zakładu,

  2. zgłaszanie Sekretarzowi Gminy zmian zadań i kompetencji Zakładu wynikających ze zmian w przepisach prawnych,

  3. uzupełnianie zasobów bibliotecznych Zakładu,

  4. egzekwowanie ścisłego przestrzegania regulaminu targowiska,

  5. zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń oraz zabezpieczanie dowodów i przekazywanie sprawców organom policji,

  6. usuwanie z targowiska osób handlujących nielegalnie,

  7. usuwanie z terenu targowiska osób nietrzeźwych i zachowujących się agresywnie wobec otoczenia,

  8. zapewnienie ochrony dla osób korzystających z targowiska,

  9. zapewnienie ochrony dla mienia i majątku targowiska po jego zamknięciu dla handlu (od godz. 2200 do godz. 600 ),

  10. ścisła współpraca w zakresie ochrony z organami policji, straży granicznej, żandarmerii wojskowej, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego,

  11. przyjmowanie pojazdów na parking,

  12. zapewnienie bezpieczeństwa przy wjeździe i wyjeździe z parkingu,

  13. wskazywanie miejsca do parkowania,

  14. inkasowanie należności za parkowanie pojazdów,

 

§ 11.

 

Dział Techniczny wykonuje następujące zadania:

  1. wywóz nieczystości stałych i płynnych z budynków komunalnych i targowiska oraz dbanie o czystość Przewozu ,

  2. wykonywanie odpłatnie usług dla ludności i zakładów w zakresie wywozu nieczystości, usług remontowo – budowlanych oraz innych zadań zleconych,

  3. utrzymanie czystości na terenie Przewozu i targowiska poprzez sprzątanie chodników, ulic, placów, przystanków PKS, terenów zielonych, targowiska i cmentarzy,

  4. właściwa obsługa urządzeń oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody, a w szczególności: regulacja urządzeń, usuwanie drobnych uszkodzeń, płukanie filtrów, utrzymanie we właściwym stanie sanitarnym studni głębinowych oraz całych obiektów,

  5. przyjmowanie ścieków dowożonych do oczyszczalni ścieków,

  6. wykonywanie prac konserwatorskich na urządzeniach targowiska i innych budynkach Zakładu,

  7. obsługa stacji transformatorowej targowiska.

 

 

Rozdział V

Organizacja i dyscyplina pracy

 

§ 12.

 

  1. Pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych (działach) pozostają w bezpośredniej podległości służbowej Kierownika.

  2. Pracownicy wykonują swoje zadania zgodnie z przydzielonym zakresem obowiązków i stosownie do poleceń przełożonych.

  3. Zakresy obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności i zastępstw określa Kierownik, a pracownicy przyjmują je potwierdzając to własnoręcznym podpisem.

  4. Pracownicy samorządowi nie mogą wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z ich obowiązkami służbowymi lub mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

 

§ 13.

 

  1. Czas pracy pracowników samorządowych nie może przekroczyć 40 godzin na tydzień i 8 godzin na dobę.

  2. Przepis ust. 1 nie dotyczy pracowników dozoru, dla których stosuje się rozkład czasu pracy na podstawie art. 1294 Kodeksu pracy.

  3. Rozkład czasu pracy ustala Kierownik w drodze zarządzenia.

  4. W razie potrzeby pracownicy mogą być zatrudnieni poza normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych przypadkach w nocy oraz niedziele i święta, z zastrzeżeniem ust. 5.

  5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania do kobiet w ciąży oraz w innych przypadkach określonych przepisami prawa pracy.

  6. Pracownicy mają obowiązek przestrzegać czasu pracy.

  7. Czas pracy winien być całkowicie wykorzystany na realizację obowiązków służbowych.

  8. Pracownicy wykonujący pracę w Zakładzie poza ustalonymi godzinami pracy są obowiązani uzyskać zgodę Kierownika i dokonać wpisu do ewidencji pracy poza normalnymi godzinami pracy oraz uzyskać potwierdzenie faktycznego wykonania dodatkowej pracy.

  9. Za pracę wykonaną poza normalnymi godzinami pracy (w godzinach nadliczbowych) pracownikowi przysługuje czas wolny w innym, uzgodnionym z Kierownikiem, terminie w ilości określonej w art. 143 Kodeksu pracy lub wynagrodzenie obliczone zgodnie z art. 134 Kodeksu pracy.

 

§ 14.

 

  1. Codziennej kontroli obecności pracowników oraz wykorzystania czasu pracy dokonuje Kierownik.

  2. Pracownicy potwierdzają fakt stawienia się do pracy przez złożenie własnoręcznego podpisu na liście obecności lub w inny sposób, jeśli ewidencja czasu pracy jest potwierdzana w sposób elektroniczny.

  3. W przypadku spóźnienia się do pracy pracownik zobowiązany jest o jego przyczynach powiadomić Kierownika, który podejmuje decyzję o usprawiedliwieniu spóźnienia i ustala termin odpracowania. Spóźnienie nieusprawiedliwione stanowi podstawę do wyciągnięcia konsekwencji służbowych.

  4. Pracownicy wykonujący czynności służbowe poza siedzibą Zakładu pracują zgodnie z otrzymanym poleceniem służbowym (delegacją). Praca w stacjach uzdatniania wody w Lipnej, Przewozie i Dąbrowie Łużyckiej oraz w oczyszczalniach ścieków w Przewozie i Piotrowie traktowana jest jak praca w siedzibie Zakładu.

  5. Delegacja ewidencjonowana jest w rejestrze delegacji i wymaga podpisu Kierownika.

  6. Wyjście pracownika w sprawach prywatnych poza siedzibę Zakładu w czasie godzin pracy jest możliwe za zgodą Kierownika.

  7. Czas pracy przeznaczony na załatwienie spraw prywatnych podlega odpracowaniu w najbliższym możliwym terminie uzgodnionym z Kierownikiem.

  8. Pracownicy korzystają z urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i innych zwolnień przysługujących na podstawie przepisów szczególnych.

  9. W czasie nieobecności pracownika pozostali pracownicy obowiązani są do zastępowania go zgodnie z ustaleniami Kierownika.

 

§ 15.

 

  1. Wypłata wynagrodzenia za pracę następuje ostatniego dnia każdego miesiąca, z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Pracownicy dozoru otrzymują wynagrodzenie do 10 dnia następnego miesiąca.

  3. Szczegółowe zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników Zakładu określa Regulamin wynagradzania ustalony przez Kierownika i zatwierdzony przez Wójta Gminy.

 

§ 16.

 

  1. Za naruszenie dyscypliny pracy stosuje się kary:

  1. upomnienia,

  2. nagany,

  3. karę pieniężną za naruszenie przepisów bhp i ppoż, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.

  1. Kary, o których mowa w ust. 1, nakłada Kierownik.

  2. Kara udzielana jest na piśmie. Pracownik w ciągu 7 dni od doręczenia zawiadomienia o ukaraniu może wnieść sprzeciw do Kierownika, który decyduje o jego uwzględnieniu lub odrzuceniu.

 

§ 17.

 

  1. Pracownicy przed podjęciem zatrudnienia zostają zapoznani z instrukcjami ppoż i bhp obowiązującymi w Zakładzie oraz Regulaminem pracy Zakładu, co potwierdzają w pisemnym oświadczeniu. Pracownicy są zobowiązani do ich przestrzegania.

  2. Sprawy nie uregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzyga się zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.

 

 

Rozdział VI

Kontrola zewnętrzna i wewnętrzna Zakładu

 

§ 18.

 

  1. Do podstawowych celów kontroli należy zapewnienie Wójtowi Gminy i kierownikowi bieżącej i obiektywnej informacji niezbędnej do skutecznego sprawowania nadzoru i koordynacji realizowanych zadań.

  2. Kontroli podlegają Kierownik i komórki organizacyjne Zakładu.

 

§ 19.

 

  1. Do przeprowadzania kontroli upoważnieni są:

  • Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Przewozie we wszystkich sprawach dotyczących Zakładu,

  • komisje Rady Gminy w sprawach dotyczących ich zakresu działania,

  • Wójt Gminy w sprawach funkcjonowania Zakładu,

  • Kierownik.

  1. Pracownicy obowiązani są do prowadzenia samokontroli w ramach wykonywania własnych zakresów obowiązków.

 

 
« powrót do poprzedniej strony